STANOWISKO Nr VI/2/2012
z dnia 21 listopada 2012r.
NACZELNEJ RADY APTEKARSKIEJ
w sprawie zakazu reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności
Na podstawie art. 1 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 5 i 9, art. 39 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 856, z późn. zm.), Naczelna Rada Aptekarska wyraża następujące stanowisko:
Naczelna Rada Aptekarska, jako organ z mocy ustawy powołany do sprawowania pieczy i nadzoru nad wykonywaniem zawodu farmaceuty, przypomina wszystkim członkom samorządu aptekarskiego, że obowiązujący od dnia 1 stycznia 2012r. zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności zobowiązuje wszystkich farmaceutów do powstrzymania się od udziału lub współuczestnictwa w każdym działaniu naruszającym obowiązujący zakaz.
Wprowadzony w art. 94a ustawy Prawo farmaceutyczne zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności wyłącza wskazaną reklamę w jakiejkolwiek formie, w jakikolwiek sposób, w jakimkolwiek miejscu oraz przy użyciu jakichkolwiek narzędzi.
Zakaz reklamy dotyczy materiałów reklamowych w formie plakatu, gazetki reklamowej, ogłoszenia, programu lojalnościowego, napisów umieszczanych wewnątrz lub na zewnątrz apteki lub punktu aptecznego, w tym napisów wykorzystujących własne nazwy apteki, jeżeli posiadają cechy reklamy.
Za przekroczenie prawa uznać należy również wykorzystywanie do celów reklamy niektórych form usług farmaceutycznych, w szczególności informacje i porady dotyczące produktów leczniczych oraz opiekę farmaceutyczną.
Niezgodnym z obowiązującym prawem jest naliczanie punktów czy też plusów w zamian za dokonywanie zakupów w danej aptece, oferowanie jakichkolwiek nagród rzeczowych, wręczanie gazetek reklamowych lub uczestniczenie w jakikolwiek sposób w ich kolportażu.
Za niedopuszczalne uznać należy również wynajmowanie części powierzchni apteki na jakąkolwiek działalność, w tym działalność reklamującą aptekę dokonywaną przez podmiot zewnętrzny.
Pomimo, że nie sposób wymienić wszystkich form, jakie przybiera obecnie reklama aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności, nie stanowi żadnej trudności jednoznaczne wskazanie jaka działalność narusza zakaz wynikający z art. 94a, a jaka nie.
Naczelna Rada Aptekarska przypomina również członkom samorządu aptekarskiego, że udział w niedozwolonej reklamie jest naganny także z punktu widzenia przepisów Kodeksu Etyki Aptekarza RP, który zawierając wskazania powinności moralnych, obowiązków, umiejętności i kompetencji zawodowych za naganne uznaje reklamowanie przez aptekarza siebie i swoich usług oraz uczestnictwo w reklamie usług farmaceutycznych, ich promocji niezgodnej z prawem lub dobrym obyczajem.
Zobowiązując członków samorządu aptekarskiego do bezwzględnego przestrzegania obowiązującego prawa, Naczelna Rada Aptekarska będzie:
1) występować do wszystkich organów właściwych do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem art. 94a z wnioskami o podjęcie przez te organy działań realizujących ich ustawowe obowiązki;
2) wspierać okręgowe izby aptekarskie w ich działalności na rzecz wyeliminowania lub ograniczenia niedozwolonej reklamy.
Stanowisko wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Sekretarz NRA Prezes NRA
dr n. farm. Tadeusz BĄBELEK dr Grzegorz KUCHAREWICZ