Strona główna | Mapa serwisu | Poleć serwis znajomemu | Kontakt
 Strona główna
 Aktualności
 Wykaz i skład organów LOIA
 Ciągłe szkolenia farmaceutów i specjalizacje
 Składki członkowskie
 Przepisy prawne
 Kodeks Etyki Aptekarza RP
 NIA
 Biuletyn LOIA
 Wniosek o wydanie rękojmi - druk
 Linki
 Kontakt
 Legitymacja Farmaceuty LOIA
 Giełda pracy
 Giełda pracy - regulamin zamieszczania ogłoszeń
Biuletyn Informacyjny nr 3/2014

BIULETYN

INFORMACYJNY

Lubuskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej
w Zielonej Górze


3 / 2014


www.loia.zgora.pl
e-mail: loia_zg@interia.pl
zielona-gora@oia.org.pl

Z posiedzenia Okręgowej Rady Aptekarskiej w Zielonej Górze w dniu 13 marca 2014 r.:

1. Pozytywną rękojmię dotyczącą pełnienia stanowiska kierownika uzyskali:

1/ mgr Paweł Biliński – apteka „Eskulap” w Żarach ul. Moniuszki 2 A;
2/ mgr Adriana Szarzyńska – nowa apteka „Centrum Zdrowia” w Kamiennej Górze ul. Jana Pawła II 8 ( woj. dolnośląskie);
3/ mgr Anna Tomków - Wojtowicz – apteka „Medikal” w Żarach ul. Szarych Szeregów 35;

2. ORA wstrzymała się z wydaniem opinii w sprawie cofnięcia zezwoleń na wniosek WIF dla aptek:
- „Łużycka” w Żarach przy ul. Strzeleckiej 10,
- „W Pasażu” w Żarach przy ul. Moniuszki 11,
do czasu wydania rozstrzygnięć przez Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej.

3. Wydano pozytywne opinie do 2 wniosków o przedłużenie okresu ciągłego szkolenia.

4. ORA podjęła uchwałę w sprawie odznaczenia Medalem LOIA „Zasłużony dla Aptekarstwa Lubuskiego” farmaceutów:
- panią mgr farm. Paulinę Dul – Hakman z Żar,
- panią mgr farm. Jadwigę Schumacher – Mroczek z Przewozu,
- pana mgr farm. Stanisława Urbanowicza ze Wschowy,
obchodzących w bieżącym roku Jubileusz 50-lecia pracy w zawodzie aptekarza. Medale zostaną wręczone na XXIII Zjeździe Sprawozdawczym.

Kolejne posiedzenie ORA planowane jest na dzień 5 kwietnia 2014 r.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kontakt z Prezesem LOIA

Uprzejmie informujemy, że w sprawach różnych można się kontaktować z panem mgr farm. Ryszardem Kiedrowskim na numer kom. 662 445 443.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Odpis recepty i jego realizacja

W związku z pytaniami aptekarzy i pacjentów uprzejmie informujemy, że odpis recepty może być zrealizowany wyłącznie w aptece, w której został sporządzony.

Podstawa prawna:

DZIENNIK USTAW RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Warszawa, dnia 14 marca 2014 r. Poz. 319
OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 23 grudnia 2013 r.
w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich


§ 8. 1. Osoba wystawiająca receptę może przepisać dla jednego pacjenta jednorazowo maksymalnie:…..

4. Jeżeli recepta została wystawiona na leki posiadające kategorię dostępności „Rp” i „Rpz”, z wyłączeniem substancji należących do wykazu A – substancje bardzo silnie działające, określonych w Farmakopei Polskiej, zawierających w swoim składzie substancje psychotropowe z grup III-P i IV-P oraz leki zawierające środki odurzające z grupy II-N określone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, farmaceuta może wystawić odpis recepty, który jest realizowany za pełną odpłatnością wyłącznie w aptece, w której został sporządzony. Odpis recepty zawiera:
1) co najmniej adres apteki w formie nadruku lub pieczęci;
2) dane pacjenta, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a–c;
3) nazwę leku, który ma być wydany;
4) postać farmaceutyczną;
5) dawkę;
6) ilość leku, będącą różnicą między ilością przepisaną na recepcie i wydaną w aptece;
7) sposób użycia, jeżeli na oryginale recepty zawarta była taka informacja;
8) imię i nazwisko osoby uprawnionej;
9) termin realizacji;
10) datę wystawienia i numer ewidencyjny recepty, której dotyczy odpis, nadany przez aptekę;
11) imię i nazwisko farmaceuty sporządzającego odpis recepty, w formie nadruku lub pieczęci;
12) podpis farmaceuty sporządzającego odpis recepty.
5. Odpis recepty realizuje się w terminie odpowiadającym terminowi realizacji recepty.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Komunikat
Lubuskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej


Kierownicy
Aptek ogólnodostępnych
Punktów aptecznych
- Wszyscy –


W dniu 13 marca 2014 r. odbyło się w siedzibie LOW NFZ w Zielonej Górze spotkanie z udziałem:
- pani Iwony Owsianowskiej – Naczelnika Wydziału ds. Gospodarki Lekiem,
- pana Ryszarda Kiedrowskiego – Prezesa ORA,
- pana Wojciecha Rutkowskiego – V-ce Prezesa ORA.


Po uzgodnieniach przypominamy :

- Kierownicy aptek na bieżąco muszą informować Fundusz o wszystkich zmianach personalnych ( zatrudnienie nowego kierownika, pracownika oraz należy informować o zakończeniu pracy); do chwili zgłoszenia nowego pracownika nie może on realizować recept refundowanych; należy literalnie przeczytać podpisaną z Funduszem umowę i stosować się do zapisanych w niej terminów.

- Fundusz należy informować o wszelkich zmianach danych podmiotu prowadzącego aptekę.

- Apteki mają prawo do składania w swoich zestawieniach refundacyjnych korekt przez okres 3 miesięcy. Przekazanie korekty w dozwolonym okresie nie skutkuje żadnymi konsekwencjami.

- Błędy zauważone w momencie przesyłania bieżącego komunikatu zestawienia refundacyjnego: nie wstrzymywać operacji, należy wysłać komunikat i następnie wykonać do niego korektę.

- Aptekarze nie mogą sami dokonywać na recepcie zmiany kodu płatnika – jest to w gestii lekarza i w zakresie jego odpowiedzialności (wpisujemy taki kod jaki jest na recepcie).

- Adres pacjenta na recepcie musi być wypisany czytelnie; w przypadku nieczytelnego zapisu, także numeru PESEL – dokonujemy stosownej adnotacji na drugiej stronie recepty.

- W przypadku dodatkowych uprawnień pacjenta koniecznie należy wpisać na odwrocie recepty rodzaj uprawnienia pacjenta, nazwę dokumentu i jego numer.

- Kody recept wyświetlających się jako zrealizowane (duplikaty) – należy ignorować – ostatnio pojawiło się dużo błędów drukarskich z powielającymi się numerami recept.

- Zdarza się, że LOW NFZ zwraca się do aptek o konkretne wydruki recept – uprzejmie prosimy o ich przekazywanie, bowiem często związane jest to ze zbieraniem dowodów w sprawie historii chorób pacjentów.


LOW NFZ dziękuje aptekarzom za bardzo dobrą współpracę.

Prezes ORA
mgr farm. Ryszard Kiedrowski

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Najnowsze przepisy prawne

1/ Dz. U. MZ z dnia 24.02.2014 r. pozycja 42
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 24 lutego 2014r. w sprawie wykazu refundowanych leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych – na dzień 1 marca 2014 r.
http://dziennikmz.mz.gov.pl/actdetails.html;jsessionid=2562918D35ED3841A429C8A5F2710D3C?year=2014&act=42



2/ Dz. U. MZ z dnia 26.02.2014 r. pozycja 43
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lutego 2014r. o sprostowaniu błędu w Obwieszczeniu j. w.
http://dziennikmz.mz.gov.pl/DUM_MZ/2014/43/akt.pdf



3/ Dz. U. RP z dnia 14.03.2014 r. pozycja 319
Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie recept lekarskich
http://www.dziennikustaw.gov.pl/D2014000031901.pdf




4/ Dz. U. MZ z dnia 21.03.2014 r. pozycja 45
Obwieszczenie Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych z dnia 18 marca 2014 r. w sprawie ogłoszenia Urzędowego Wykazu Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
http://dziennikmz.mz.gov.pl/actdetails.html?year=2014&act=45



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Giełda Pracy - marze 2014

Aktualne oferty na naszej stronie: http://www.loia.zgora.pl/index.php?lng=pl&id=31



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

***

 
Copyright © 2006 Lubuska Okręgowa Izba Aptekarska Licznik: 3229512 projekt i realizacja: e-line Systemy Internetowe