Strona główna | Mapa serwisu | Poleć serwis znajomemu | Kontakt
 Strona główna
 Aktualności
 Wykaz i skład organów LOIA
 Ciągłe szkolenia farmaceutów i specjalizacje
 Składki członkowskie
 Przepisy prawne
 Kodeks Etyki Aptekarza RP
 NIA
 Biuletyn LOIA
 Wniosek o wydanie rękojmi - druk
 Linki
 Kontakt
 Legitymacja Farmaceuty LOIA
 Giełda pracy
 Giełda pracy - regulamin zamieszczania ogłoszeń
30.09.2019r. - Relacja ze spotkania LOIA z LOW NFZ -12.09.2019 r.
Lubuska Okręgowa Izba Aptekarska w Zielonej Górze uprzejmie informuje, że w dniu 12 września 2019 r. odbyło się w siedzibie LOW NFZ spotkanie z Dyrektorem Oddziału panem Piotrem Bromberem i panią Iwoną Owsianowską - Naczelnikiem Wydziału ds. Gospodarki Lekiem. Izbę reprezentowali: mgr Ryszard Kiedrowski Prezes ORA i mgr Darii Wielogórska-Rutka Przedwodnicząca OSA.

Spotkanie było odpowiedzią na pismo Rady Aptekarskiej skierowane do dyrektora w sprawie opóźniających się wypłat refundacji. Przedstawiciele Izby Aptekarskiej przekazali uwagi płynące z aptek. Dotyczyły one m. in. czasu przetwarzania komunikatów elektronicznych, co ma ogromny wpływ na płynność finansową aptek, a co za tym idzie na ich kondycję finansową. Dyrektor pan Piotr Bromber obiecał przyjrzeć się sprawie i skonsultować ją z odpowiedzialnymi za nią pracownikami.
Poruszone zostały również inne problemy wzajemnej współpracy. Strona NFZ zwróciła uwagę na kilka spraw. Są to m. in.:
Szanowni Państwo,

Lubuska Okręgowa Izba Aptekarska w Zielonej Górze uprzejmie informuje, że w dniu 12 września 2019 r. odbyło się w siedzibie LOW NFZ spotkanie z Dyrektorem Oddziału panem Piotrem Bromberem i panią Iwoną Owsianowską - Naczelnikiem Wydziału ds. Gospodarki Lekiem. Izbę reprezentowali: mgr Ryszard Kiedrowski Prezes ORA i mgr Darii Wielogórska-Rutka Przedwodnicząca OSA.

Spotkanie było odpowiedzią na pismo Rady Aptekarskiej skierowane do dyrektora w sprawie opóźniających się wypłat refundacji. Przedstawiciele Izby Aptekarskiej przekazali uwagi płynące z aptek. Dotyczyły one m. in. czasu przetwarzania komunikatów elektronicznych, co ma ogromny wpływ na płynność finansową aptek, a co za tym idzie na ich kondycję finansową. Dyrektor pan Piotr Bromber obiecał przyjrzeć się sprawie i skonsultować ją z odpowiedzialnymi za nią pracownikami.
Poruszone zostały również inne problemy wzajemnej współpracy. Strona NFZ zwróciła uwagę na kilka spraw. Są to m. in.:

1/ Właściwe podpisanie rachunku refundacyjnego: jeśli jest to podpis nieczytelny, powinien być w pobliżu pieczątki, której dotyczy. Bardzo często zdarza się, że przekazywane rachunki w ogóle nie posiadają pieczątek i podpisów lub podpisy z założenia czytelne takie nie są.

2/ Terminowość przekazywania komunikatów: apteki mają ustawowo pięć dni na przekazanie komunikatu. Okazuje się, że są apteki, które spóźniają się i są telefonicznie upominane przed końcem terminu. Jeśli minie ustawowy czas, należy poprosić o odblokowanie tego okresu refundacyjnego. Zawsze musi być "mocne" uzasadnienie tak, żeby z kolei pracownik NFZ mógł się wytłumaczyć z pozytywnej odpowiedzi. Podobno są apteki, które zapominają rozliczyć cały okres refundacyjny i przypominają sobie po kilku miesiącach ...

3/ Sprawozdawanie tej samej recepty w sąsiednich okresach refundacyjnych: jeżeli w odpowiedzi z NFZ na komunikat elektroniczny pojawi się określenie "błąd" oznacza to, że recepta ta nie będzie ujęta w rachunku rerfundacyjnym i NFZ za nią nie zapłaci. Jeśli natomiast informacja zwrotna to "ostrzeżenie" oznacza to, że tę receptę należy poprawić. BŁĘDEM jest zostawienie tej Rp. niepoprawionej w danym okresie i ponowne poprawne zrealizowanie jej w następnym okresie refundacyjnym i przekazanie w komunikacie. Taka sytuacja grozi utratą refundacji za tę receptę.

4/ Informacja w systemie aptecznym: "TA RECEPTA BYŁA JUŻ ZREALIZOWANA": jeśli mamy fizycznie receptę, która wygląda na oryginalną, to ignorujemy taki komunikat. Błąd jest poza nami. Jest prawdopodobne, że będziemy proszeni o przekazanie skanu recepty do NFZ.

5/ Realizacja recepty po zgonie pacjenta: należy wykonać telefon do NFZ w celu potwierdzenia numeru PESEL pacjenta. Refundacja zostanie wypłacona normalnie. Pracownik NFZ skontaktuje się z lekarzem. W przypadku e-Rp. nie będzie takich sytuacji. Nie da się zrealizować e-Rp. po zgonie pacjenta.

6/ Wnioski o odblokowanie okresu refundacyjnego: wniosek o odblokowanie może być w formie elektronicznej, ale zawsze musi być UZASADNIENIE oraz SKAN recepty, który przekazujemy mail'owo na adres lek@nfz-zielonagora.pl.

7/ Realizacja fałszywych recept: jeśli zrealizowaliśmy sfałszowaną receptę refundowaną należy poinformować o tym NFZ. W przeciwnym wypadku zdubluje się zgłoszenie do prokuratury, co powoduje zamieszanie.

8/ Zasady realizacji recept: w ostatnim czasie pracownicy NFZ odbierają zwiększoną liczbę telefonów z pytaniami z zakresu podstawowych zasad realizacji recepty. Zwracają uwagę, że aptekarze powinni znać przepisy, szczególnie te, które obowiązują od dawna.

9/ Aktualizacja oprogramowania: przy dynamicznych zmianach, jakie obecnie zachodzą, konieczne jest regularne aktualizowanie oprogramowania w celu prawidłowego przekazania danych do NFZ.

10/ Aktualizacja personelu: w wielu aptekach na portalu występują dane archiwalne dotyczące zatrudnienia. Wprowadza to zamieszanie, a w przypadku kontroli grozi karą, ponieważ mamy obowiązek aktualizacji danych.

11/ Recepta przyporządkowana innemu lekarzowi niż ten, który ją wypisał: jeśli lekarz pomylił się i wypisał receptę na druku kolegi, to:

* jeśli zauważymy ten fakt przed przekazaniem komunikatu i wpiszemy wszystkie dane z recepty zgodnie z prawdą – kody kreskowe z Rp. przyporządkowane jednemu lekarzowi, a nr PWZ innego lekarza z pieczątki - otrzymamy refundację, a ewentualne problemy dotkną lekarza;

* jeśli jednak wczytamy dane z kodów kreskowych i nie poprawimy nr PWZ lekarza na tego, który realnie wypisał receptę i którego pieczątka na niej widnieje - grozi nam utrata refundacji podczas ewentualnej kontroli w aptece lub kontroli krzyżowej z lekarzem, ze względu na błędne przekazanie nieprawdziwych danych.

Obie strony w czasie rozmów wyraziły chęć dalszych, cyklicznych spotkań.


Z poważaniem
mgr farm. Ryszard Kiedrowski
Prezes ORA
w Zielonej Górze

 
Copyright © 2006 Lubuska Okręgowa Izba Aptekarska Licznik: 3229203 projekt i realizacja: e-line Systemy Internetowe