Strona główna | Mapa serwisu | Poleć serwis znajomemu | Kontakt
 Strona główna
 Aktualności
 Wykaz i skład organów LOIA
 Ciągłe szkolenia farmaceutów i specjalizacje
 Składki członkowskie
 Przepisy prawne
 Kodeks Etyki Aptekarza RP
 NIA
 Biuletyn LOIA
 Wniosek o wydanie rękojmi - druk
 Linki
 Kontakt
 Legitymacja Farmaceuty LOIA
 Giełda pracy
 Giełda pracy - regulamin zamieszczania ogłoszeń
13.12.2017r. - Biuro Analiz Sejmowych - zakaz reklamy aptek jest zgodny z Konstytucją RP i nie narusza swobody działalności gospodarczej


Z Aktualności NIA – 08.12.2017 r.

http://www.nia.org.pl/2017/12/08/biuro-analiz-sejmowych-zakaz-reklamy-aptek-zgodny-z-konstytucja-rp/



Biuro Analiz Sejmowych: zakaz reklamy aptek zgodny z Konstytucją RP

Zakaz reklamy aptek nie narusza swobody działalności gospodarczej i jest zgodny Konstytucją RP – uznało Biuro Analiz Sejmowych Sejmu, w stanowisku skierowanym do Trybunału Konstytucyjnego.

Jak podkreśla BAS, zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych jest niezbędny dla realizacji zakładanego przez ustawodawcę celu, w tym sensie, że nie istnieje inny, mniej restrykcyjny środek, który pozwalałby na osiągnięcie tego samego skutku.

-(…)Zapis ten wpisuje się w cały mechanizm obrotu lekami, umożliwiający realizację konstytucyjnych standardów, w tym zwłaszcza ochrony zdrowia i życia oraz ochrony konsumentów przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu. W tym kontekście należy uznać za dopuszczalne ograniczenie wolności gospodarczej, bowiem zakazy prowadzenia reklamy aptek i punktów aptecznych i ich działalności mają stanowić gwarancję prawidłowego funkcjonowania aptek jako placówek ochrony zdrowia publicznego (…)”– czytamy w stanowisku BAS.

Programy lojalnościowe nie stanowią opieki farmaceutycznej

Nie podzielono obaw przeciwników wprowadzenia zakazu reklamy aptek, którzy twierdzili, że będzie on stanowić przeszkodę do wypełniania przez farmaceutów ich obowiązku polegającego na sprawowaniu opieki farmaceutycznej, jednocześnie uznając, że programy lojalnościowe odwołujące się do opieki farmaceutycznej nie mają z tą ideą nic wspólnego.

– (…) Należy więc zdecydowanie oddzielić pojęcie programu lojalnościowego, który ma na celu zwiększenie zysków apteki uczestniczącej w tym programie i tym samym (…) stanowi reklamę apteki, i jako taki jest nielegalny, od faktycznego świadczenia opieki farmaceutycznej (…) – podkreśliło BAS.

Wszystkie podmioty objęte zakazem reklamy

Zakaz dotyczy wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży leków i nie stanowi nadmiernego ciężaru nałożonego na przedsiębiorców prowadzących apteki, którzy mogą, poprzez stosowanie ofert cenowych, wpływać na poziom zainteresowania proponowanych przez nich produktów i usług, a w ten sposób dążyć do zwiększenia swoich zysków. W ocenie Sejmu RP „(…) zakaz ten skutecznie umożliwia ograniczenie perswazyjnego wpływu reklamy na decyzję konsumentów (…)”.

Pełna treść stanowiska Sejmu RP:

http://www.nia.org.pl/wp-content/uploads/2017/12/StanowiskoSejmuRP_do_TK_zakaz-reklamy-aptek.pdf






 

 
Copyright © 2006 Lubuska Okręgowa Izba Aptekarska Licznik: 3208115 projekt i realizacja: e-line Systemy Internetowe